Juhana Vartiainen

Hyvinvointia ja pitovoimaa moderneilla työterveyspalveluilla

Heti pormestarikauteni aluksi minulle oli selvää, että työntekijöidemme työterveyspalveluita tulisi parantaa. Suomen suurimman työantajan työntekijöillä on esimerkiksi tähän saakka ollut käytössään vain yksi toimipiste. Työelämä muuttuu nopeasti ja helposti saavutettavat työterveyspalvelut ovat yksi tärkeä osa työntekijöiden hyvinvointia ja samalla tärkeä pitovoiman työkalu työnantajalle. Haluan, että kaupunkimme työntekijät voivat olla työterveyteensä mahdollisimman tyytyväisiä.

Helsingin kaupunki on aloittanut suunnitellusti yhteistyön työterveyskumppani Mehiläisen kanssa 1. marraskuuta. Helsingin kaupunki, Työterveys Helsingin henkilöstö ja Mehiläinen ovat työstäneet ja suunnitelleet palveluiden käynnistämistä hyvässä yhteistyössä alkukesästä saakka. Yhteistyö Mehiläisen kanssa tarkoittaa Helsingin kaupungin työntekijöiden siirtymistä Mehiläisen työterveysasiakkaiksi. Lisäksi lähes kaikki Työterveys Helsingin työntekijät siirtyivät osaksi Mehiläisen henkilökuntaa. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että siirtymä on sujunut suunnitelmien mukaisesti.

Helsingin kaupungin työntekijöillä on jatkossa käytössään entistä paremmat työterveyspalvelut. Käytössä on muun muassa laaja toimipaikkaverkosto, yli 100 toimipistettä, ympäri Suomea. Aiemmin työntekijöidemme käytössä oli todellakin vain yksi toimipiste Helsinginkadulla – joka siirtyy Mehiläiselle ja säilyy siten työterveysasiakkaiden käytössä jatkossakin.

Yhteistyön myötä aukioloajat laajenevat ja niihin tulee selkeä parannus. Työterveys Helsingin aikana työterveyspalvelut olivat saatavilla vain arkisin klo 8–16 välisenä aikana. Jatkossa työntekijämme tavoittavat sairaanhoidon ammattilaiset myös 24/7 digitaalisen työterveysaseman kautta. Työntekijät saavat käyttöönsä myös OmaMehiläisen -digityökalut, joista näkee muun muassa omat terveystiedot, ajanvaraukset, tutkimustulokset ja hyvinvointia tukevan videokirjaston.

Moderni työkykyjohtaminen ja varhaisen tuen prosessit ovat tärkeä osa nykypäivän työterveyspalveluita. Tämä on sekä taloudellista että inhimillisesti tärkeää, jotta voimme havaita entistä tehokkaammin esimerkiksi työkyvyttömyysriskin alla olevat työntekijät. Myös työkykyjohtamisen edellytykset parantuvat uuden työterveyskumppanin avulla.

Haluamme pitää erinomaisista työntekijöistämme kiinni ja modernit työterveyspalvelut ovat sekä veto- että pitovoimatekijä. Vastuullisena työnantajana haluamme tarjota henkilöstöllemme paremmat työterveyden palvelut, jotka tukevat työkykyisyyttä ja hyvinvointia. Olen tyytyväinen, että muutos on nyt saatu vietyä läpi. Herkällä korvalla tulemme kuuntelemaan palautetta henkilöstöltä!

Mitä mieltä sinä olet?